[ Recensioni / Reviews ]
NIMH: Frozen (CD-R 2002 - Afe Records - Second Edition)
Nimh/Giuseppe Verticchio has already been featured on these pages with some remarkable do-it-yourself releases like "Line of Fire" or the awesome "Distant skylines", works that really deserve a wider diffusion. "Frozen" was recorded in 2000 and self-released, and is now luckily available again thanks to this accurate reprint by the ever better AFE. One long track (close to 60', but with several "movements" within) which is perfectly depicted by the title and the cover image: an indefinite figure disappearing in an icy cold landscape. Somebody has defined it "terminal ambient", which could definitely fit, though not in a medical/pathological sense - I like to think it as a synonim of "liminal", to indicate a boundary where nature permanently excludes men. Glacial drones and frequencies which reminded me of Thomas Koener (also close in the permafrost inspiration), Amon or even, in some particularly obsessive parts, MB's mind-devouring loops. A truly great release, extreme and demanding but conveying a sense of final purity from the stain of mankind. My first encounter with both Nimh and the Afe Records label. Nimh is the project of Giuseppe Verticchio, who is active in the ambient/electronic fields for about a decade. I have not listened to his music before, but I've heard good things about his release on the Taâlem label. "Frozen" was already recorded in 2000, but now is re-released in a new version. The cover is nice and appropriate, you see a solitary figure wandering ina blue snowy landscape. This perfectly matches the music, which is rather cold and minimal. The cd-r consists of one long track, lasting for an hour. This cold soundscape is based on slow drones, which sometimes swell a little in intensity and then get more quiet again. Not too much happens in the music, it never get's very obtrusive. Towards the end the volume of the low machine-like frequencies gets louder, and the effect of the deep drones becomes more ritual. Listening with full attention to this cd-r for an hour is rather intensive, despite (or perhaps because of) the fact that there are only gradual changes in sound. But certainly a skilfully sculpted long cold wave of glacial sound. Frozen music indeed. Nimh, nome d'arte di Giuseppe Verticchio che in pieno spirito D.I.Y. scrive suona e registra questo disco in perfetta solitudine. Questo disco è stato stampato dalla Afe Records in edizione limitata a 100 copie numerate a mano. Il disco in questione non è stato diviso in tracce separate come i soliti CD commerciali , qui si parla un altro linguaggio così che c'è un'unica traccia (una SUITE!) di circa 60 minuti. Questa suite è stata suddivisa attraverso brevi inserti di silenzio (che a tutti gli effetti fa parte della composizione), il suono è mo(oo)lto dilatato e si esprime principalmente attraverso salite e le discese (sia di intensità che di volume) e pause riflessive, il genere proposto è tendenzialmente drone-music anche se in alcuni movimenti (parti) si avvicina molto alla sinth-ambient dei primi Tangerine Dream (periodo Phaedra) per l'uso combinato di filtri di cutoff-inviluppo e un uso smodato di ritardi di segnale di ogni genere (che siano reverberi delay o echo). In alcune parti si rinuncia alla distensione/dilatazione drone per lanciarsi in crescendi di rumori in cui queste variazioni di rumori intonati si inseguono in momenti che sembrano senza fine. Il suo rimanere in bilico fra sinth-ambient drone-music e noise in modo bilanciato e interessante lo porta ad essere un'ottimo disco che non ha niente da invidiare alle produzioni straniere. Un buon livello contraddistingue "Frozen", CD-R che può essere considerato interamente made in Italy. "Frozen" era già uscito due anni fa in versione autoprodotta e la decisione della Afe di ristamparlo in questa nuova veste più curata è, quanto meno, encomiabile. Si tratta di un unico brano, quasi un'ora di durata, che propone una rappresentazione molto suggestiva dei grandi deserti di ghiaccio. La figura solitaria che, nell'immagine di copertina, si staglia sulle tonalità blu-turchine dello sfondo sembra già un simbolo di solitudine, ma anche di immenso e incontrollabile. In sintonia con ciò i drones creati da Nimh generano un effetto di masse che crettano, che si staccano e che si sciolgono per poi liquefarsi. Nimh ha pubblicato, quasi in contemporanea con "Frozen", anche un 3" CD-R per l'etichetta francese Taâlem. In "Lanna Memories", questo il titolo, vengono utilizzati soltanto strumenti tradizionali tailandesi e field recordings. La messa a confronto fra i due dischi è utilissima per comprendere l'abilità e la sensibilità dell'autore nel passare dall'utilizzo di strumenti tradizionali, alla rielaborazione-montaggio di registrazioni naturali e a forme di elettronica incontaminata. Ciò che piace in Nimh, e che crea simpatia, è proprio questa sua attitudine che lo porta a comprendere con la giusta sensibilità sia il grande sud che il grande nord, sia una strada di Teheran che un'isola artica; se questa sensibilità fosse patrimonio comune probabilmente nel mondo ci sarebbero meno guai. Maybe the title, in this case, describes exactly what you will find here. A big wall of sound that seems to stand there untouched by time, untouched by anything, as a monument too big to be perceived in its entirety. To describe it in term of ambient, I'd say "terminal" instead of "dark". Stark black and white images adorn the jewel case, maybe arctic landscapes, maybe just an happy island somewhere through the filter of no-frills, cold-stared disillusion. Imagine Koner's trademark sound, grown up in a favela instead of Kohln, ending up repeating himself in an abandoned tibetan monastry, practicing sunyata with John Duncan's tunes. For the brave among you if you like it loud - and a nice droning background texture to enrich your day if you like it under -6 dB. Il giovane artista romano abbandona il didgeridoo e si cala nelle tenebre dell'elettroacustica. Sceglie tremolii di bassissime Giuseppe Verticchio composed this limited edition hour-long piece in 2000. Milan-based Afe Records takes the necessary steps to getting this deeply tonal recording distributed to an addition 100 lucky folks all over the world. It's a long-play piece, track sequenced into parts of drone hum, as dark as nighttime in the woods. Inebriating between its infrequent peaks, this disc has all the gusto of a revving aircraft, or power plant. This is beatless and bottomless.
|